Als docent zie je veel gebeuren tijdens je lessen. Voortdurend observeren is belangrijk om aan te voelen wat werkt en wat niet. Een blik, een aarzeling, een geroezemoes dat opstijgt nadat je een opdracht hebt gegeven, de concentratie die lijkt te verslappen …
Het gaat erover om de verbale en non-verbale signalen vanuit de groep op te vangen en indien nodig aan knoppen te draaien. Moet de opdracht anders verwoord worden? Zijn er meer of minder tussenstappen nodig? Geef je meer tijd? Heeft iemand individuele aandacht nodig? Tijdens het lesgeven ben je voortdurend bezig met aftasten, observeren, schakelen en bijstellen. Uitdagen wanneer het kan, kleinere stappen wanneer het nodig is.
'Wat voor antennes heb je, hoe zie je wat je bij wie mag uitproberen?'
Schrijfdocent Tülin en theaterdocent Laura duiden lesgeven als grondig voorbereiden en tegelijk die voorbereiding loslaten.
Als voorwaarde om zo snel te kunnen schakelen in het moment noemen Tülin en Laura een uitgebreide voorbereiding vooraf. Heb je vooraf nagedacht over verschillende scenario’s, timing, verwoording, mogelijke tussenstappen … dan kan je op het moment zelf sneller inspelen op wat de groep op elk gegeven moment nodig heeft.