FAQ

Vragen over ons cursusaanbod

  • Wanneer kan ik inschrijven voor nieuwe cursussen?

    Meerdere keren per jaar lanceren we nieuwe cursussen op onze website. Hieronder vind je een overzicht!

    Opgelet: de exacte data van de lanceringsmomenten kunnen enkele dagen afwijken van de tijdstippen hieronder. Inschrijven op onze nieuwsbrief blijft de beste manier om op de hoogte te blijven, dan krijg je automatisch een mailtje telkens er nieuwe cursussen beschikbaar zijn!

    • 1 december: nieuwe voorjaarscursussen
    • 15 december: nieuwe vakanties (langere zomercursussen met overnachting in binnen- en buitenland)
    • 15 maart: nieuwe zomercursussen
    • 4 juli: nieuwe LUX- en najaarscursussen
    • 25 augustus: nieuwe PRO-opleidingen
  • Hoe weet ik welk niveau voor mij geschikt is?

    Je kan steeds kiezen voor cursussen op je eigen niveau, van absolute beginner tot eigenzinnig gevorderde amateurkunstenaar. Klik hieronder voor meer info over de niveaus binnen elke artistieke discipline:

  • Waar gaan de cursussen door?

    De meeste van onze cursussen vinden plaats in Antwerpen, Gent en Leuven. In de zomer trekken we ook naar andere plekken in binnen- en buitenland. De LUX-cursussen met overnachting gaan door in Dworp. Hieronder kan je doorklikken naar de pagina's van onze vaste cursuslocaties.

    Houd er wel rekening mee dat niet alle cursussen hier standaard doorgaan! Kijk dus altijd goed welk(e) adres(sen) er op je cursuspagina vermeld staan.

  • Kan ik een proefles volgen voor ik beslis om in te schrijven?

    WISPER werkt niet met proeflessen. Er zijn wel regelmatig korte cursusformules waarbij je laagdrempelig kunt ontdekken of het iets voor jou is, zoals cursussen "Proeven van" of een kickstart aan de start van een seizoen.

  • De cursus start morgen. Kan ik nog inschrijven?

    Zeker! Als er nog plaats is, kan je inschrijven tot op de dag waarop de cursus start.

    Wanneer je inschrijft binnen de 14 dagen voor de start van de cursus, vragen we je wel om de betaling gelijktijdig met je inschrijving in orde te brengen.

Vragen over inschrijven

  • Hoe kan ik inschrijven voor een cursus?

    Een beetje hulp nodig bij het inschrijven? Volg dan onderstaande stappen.

    1. KIES JE CURSUS

    Ga naar de pagina van de cursus waarvoor je wil inschrijven en klik of scroll naar de tarieven.

    2. KIES JE TARIEF

    Klik op de inschrijfknop naast jouw gekozen tarief. Daarmee stop je je deelname aan de cursus in je winkelmandje.

    3. LOG IN BIJ JE ACCOUNT

    Heb je al een account? Log in met je mailadres en wachtwoord.

    • Is het je eerste inschrijving op onze vernieuwde website? Dan moet je eerst even je account aanmaken. Je registreert één keer al je gegevens, vanaf dan log je gewoon in met je e-mailadres en wachtwoord om in te schrijven.

    4. CONTROLEER JE WINKELMANDJE

    Na het inloggen zie je de deelname aan de cursus in je winkelmandje staan. Je kan nu drie dingen doen:

    • meteen je winkelmandje afrekenen: wil je enkel jezelf inschrijven voor één cursus? Ga dan door naar stap 5.
    • nog iemand inschrijven voor deze cursus: klik op de knop "nog een deelnemer toevoegen" en vul de gegevens in van de extra persoon die je wil inschrijven
    • jezelf inschrijven voor een andere cursus: je kan meerdere cursussen tegelijk toevoegen aan je winkelmandje. Klik op het WISPER-logo bovenaan om naar het cursusoverzicht te gaan en verder te "winkelen".

    5. KIES JE BETAALOPTIE

    De deelnemers in je winkelmandje zijn pas definitief ingeschreven wanneer je je betaaloptie hebt gekozen. Wil je ons een plezier doen? Kies dan zoveel mogelijk voor online betalen. Dank je!

    6. KLAAR!

    De deelnemers in je winkelmandje zijn nu definitief ingeschreven! Je krijgt van ons ook een bevestiging via mail (check zeker ook je spamfolder). Koos je voor betalen via overschrijving, denk er dan aan om binnen de 7 dagen je betaling in orde te brengen.

    Lukt het toch niet? Contacteer ons dan om je inschrijving in orde te brengen.

  • Hoe en waar kies ik het tarief voor mijn cursus? Zijn er kortingen?

    Je kan zelf kiezen welke prijs het best op jou van toepassing is.

    • Zin om je steentje bij te dragen aan een sympathiekere wereld? Ga voor het plustarief: je betaalt enkele euro’s extra die onze cursussen betaalbaar maken voor iedereen!
    • Kies je voor het standaardtarief, dan betaal je voor de kosten van je cursus (materiaal, docent, locatie). Niet meer, niet minder.
    • Heb je het (even) wat minder breed? Dan kan je bij je online inschrijving kiezen voor het reductietarief.
    • Daarnaast hebben Gentenaars en Leuvenaars met een laag inkomen via hun UiTPAS recht op 80% korting. Let op: het aantal inschrijvingen met UiTPAS Kansentarief per deelnemer per jaar is beperkt tot 6. Meer info: www.uitingent.be/uitpas en www.uitinleuven.be/uitpas

    Nog vragen over de betaalmogelijkheden? Wil je het cursusbedrag liever in schijven of later dan binnen 7 dagen betalen? Sophie (Gent/Antwerpen) en Saskia (Leuven) helpen je met plezier verder!

  • Hoe (snel) moet ik betalen?

    Bij het afrekenen van je cursus kan je kiezen tussen meteen online betalen (via Bancontact of jouw Belgische bank) of betalen via overschrijving.

    Kies je voor dat laatste, vergeet dan niet om je betaling binnen de 7 werkdagen na je inschrijving in orde te brengen. Indien je niet tijdig betaalt, kunnen we je deelname niet meer garanderen. Je kan je betaalgegevens ook altijd terugvinden in je WISPER-account.

    • Schreef je in binnen de 14 dagen voor de start van de cursus?
      Dan verwachten we je betaling meteen na inschrijving.
    • Schreef je in voor een vakantiecursus of LUX-cursus met overnachting?
      Daarvoor gelden aparte betalingsvoorwaarden en -termijnen: kijk hier.
    • Betaalt je werkgever? Dan hoef je zelf uiteraard niets te betalen: wij sturen de factuur rechtstreeks naar je werkgever. Als je de facturatiegegevens niet invulde als opmerking in je winkelmandje, mail deze dan alsnog naar greta@wisper.be

    Is er een probleem waardoor je niet tijdig kan betalen of wil je in schijven betalen? Mail sophie@wisper.be en we zoeken samen een oplossing.

  • De cursus is volzet. Hoe werkt de wachtlijst?

    Wanneer een cursus volzet is, staan er geen inschrijfknoppen naast de tarieven, maar wel knoppen waarmee je jezelf op de wachtlijst kunt zetten.

    1. KIES JE CURSUS

    Ga naar de pagina van de cursus waarvoor je op de wachtlijst wil staan en klik of scroll naar de tarieven.

    2. KIES JE TARIEF

    Klik op de knop naast jouw gekozen tarief om jezelf op de wachtlijst te zetten.

    3. LOG IN BIJ JE ACCOUNT

    Heb je al een account? Log in met je mailadres en wachtwoord.

    • Is het je eerste inschrijving op onze vernieuwde website? Dan moet je eerst even je account aanmaken. Je registreert één keer al je gegevens, vanaf dan log je gewoon in met je e-mailadres en wachtwoord om in te schrijven.

    4. CONTROLEER JE WINKELMANDJE

    Wanneer je op de wachtlijst staat voor een cursus, blijft die in je winkelmandje staan tot hij begint. Je hoeft nog niets te bevestigen of betalen.

    5. WAT ALS ER EEN PLAATS VRIJKOMT?

    Als er een plaats vrijkomt in de cursus, contacteren we je via mail en/of telefonisch. Dit kan tot op de dag van de cursus zelf zijn. Je kan op dat moment nog beslissen of je wilt deelnemen.

    6. NIET MEER GEÏNTERESSEERD?

    Dan kan je de cursus zelf uit je winkelmandje verwijderen en zo jezelf van de wachtlijst halen.

  • Waarom moet ik een account aanmaken? Kan ik ook inschrijven zonder?

    Met een account hoef je niet meer bij elke inschrijving al je gegevens helemaal opnieuw in te voeren. Gewoon inloggen met je e-mailadres en wachtwoord. Dat is een stuk eenvoudiger voor jou én voor ons ons!

    Wil je weten waarom we bepaalde gegevens van jou vragen bij het aanmaken van een account? En hoe we die gegevens bewaren en beschermen? Dat lees je in onze privacyverklaring.

    Wil of kan je toch liever geen account aanmaken maar wél inschrijven? Geen probleem: mail dan naar sophie@wisper.be

Info voor deelnemers

  • Waar kan ik de info over mijn cursus terugvinden?

    Log in op jouw persoonlijke WISPER-account en ga in het menu bovenaan naar "Mijn cursussen". Klik op de titel om naar de cursuspagina te gaan: daar vind je alle info over de locatie, tijdstippen, benodigdheden etc.

    Deze cursuspagina's blijven beschikbaar t/m de laatste sessie van de cursus.

    Enkele dagen vóór de start van je cursus ontvang je sowieso een herinneringsmail van ons met alle praktische info.

  • Ben ik verzekerd?

    Je bent verzekerd voor ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid tijdens alle lesactiviteiten onder leiding van een WISPER-medewerker. WISPER verzekert je niet tijdens de verplaatsingen van en naar de cursus. Evenmin tijdens randactiviteiten die de cursusgroep op eigen initiatief organiseert.

    Klik hier om het aangifteformulier te downloaden. Het ingevulde formulier stuur je vervolgens naar inge@wisper.be

  • Kan ik (halverwege) annuleren? Wat bij ziekte?

    Je deelname kosteloos annuleren voordat de cursus is gestart, kan enkel in sommige gevallen. Kijk daarvoor naar onze annuleringsvoorwaarden.

    Als je stopt tijdens de cursus, zal er geen cursusgeld teruggestort worden, ook als je omwille van medische redenen één of meerdere lessen niet kan volgen en nadien weer inpikt.

    De enige uitzondering hierop is een volledige stopzetting omwille van medische redenen. Wanneer je een medisch attest kan voorleggen dat je annulering voor de rest van de cursus verklaart, zal enkel het aantal gevolgde lessen aangerekend worden.

    Indien je vooraf een doktersattest kan voorleggen voor de hele duur van de cursus, wordt het cursusgeld terugbetaald min een administratiekost van € 30.

    Wil je annuleren maar heb je het gevoel dat jouw situatie niet (helemaal) onder deze voorwaarden valt? Contacteer ons en we zoeken samen naar een oplossing!

  • Kan WISPER (halverwege) annuleren?

    WISPER kan een cursus annuleren wanneer er onvoldoende inschrijvingen zijn of wanneer de lesgever door ziekte of overmacht verhinderd is.

    In dat geval wordt het geld voor de geannuleerde sessies altijd volledig teruggestort, maar er is geen extra schadevergoeding voor de ingeschreven deelnemers.

  • Wat als ik een les niet aanwezig kan zijn?

    Een WISPER cursus volg je in je vrije tijd, dus wij hebben alle begrip voor drukke agenda's en onvoorziene omstandigheden. Maar daar staat tegenover dat een kunstvak leren engagement vraagt.

    Leren doe je door veel te doen, door iets stapsgewijs verder te ontwikkelen en door je tijdens een cursus te engageren voor de inhoud en voor jouw mededeelnemers. Daar staat WISPER voor. Dus als je het ons vraagt: wij hebben niet liever dan dat je elke keer komt. Je doet er niet alleen de groep en de docent, maar ook jezelf een plezier mee.

    Een keer onverwacht afwezig zijn is echt niet het einde van de wereld, maar hoe meer je mist, hoe vervelender voor je eigen leerproces en dat van je medecursisten. Als je dus op voorhand al weet dat je één of meerdere sessies van een reeks of weekend zal moeten missen, vragen we je om naar eer en geweten zelf die overweging te maken voor je inschrijft. Dat kunnen wij niet in jouw plaats doen.

    Bij productiereeksen of LUX-cursussen ligt dat anders! Die zijn zodanig opgebouwd dat we alle deelnemers elke keer, zonder uitzondering, verwachten.

    Kijk zeker ook naar onze algemene voorwaarden rond het (halverwege) annuleren van je deelname.