Blindemannetje, torens maken, winkeltje spelen, touwtrekken ... We denken bij "spel" en "speels" meteen aan kinderen, maar het speelse zit in de menselijke natuur en we houden het dus maar beter ook ná onze kindertijd in stand!
Spel heeft vaak een 'doel', een specifiek iets dat we willen oplossen of bekomen. Het begint bij dingen zien, nieuwsgierig zijn, proberen reiken naar iets, iets willen aanraken en omver gooien. Ook volwassenen leren eigenlijk al spelend. We overleggen. We leren verliezen of falen. We vinden woorden voor wat we meemaken. We worden al spelend sterker. Tijdens het spelen zit je in het hier en nu, je vergeet dat je honger hebt, je overgave aan het spel is totaal.
Kunstenaars gebruiken spel bewust om zich in die toestand van overgave te brengen: urenlang dingen uitproberen zonder verantwoordelijkheid voor wat daarvan uiteindelijk bruikbaar is. Ze leggen zichzelf spelregels en beperkingen op waarbinnen ze vrij kunnen experimenteren: "wat als ik deze scène op één vierkante meter zou moeten spelen?" Ze gebruiken het spel ook als een strategie om de verbeelding te openen: "hoe zou dit personage evolueren tijdens een aardbeving?"
Tijdens deze workshop buigen we ons drie dagen lang over de structuren en kenmerken van artistiek spel. En meer specifiek: over artistiek spel in een kunsteducatieve context. Dat doen we door vooral zelf te spelen, vanuit opdrachten met woorden, personages, materialen, bewegingen en klanken. Dans, beeld en theater komen gemengd en wisselend aan bod. We broeden samen op theoretische kaders van denkers zoals Johan Huizinga (Homo Ludens), we maken kennis met onderzoek dat de ‘staat van spelen’ analyseert (Veronika Szalai) en we luisteren ook naar makers, schrijvers, regisseurs, docenten.
Op www.opek.be vind je meer info over de bereikbaarheid en toegankelijkheid. Bij de eerste sessie word je onthaald door iemand van WISPER die je vertelt waar in/rond het gebouw je precies moet zijn.
Goed om weten als je hier een hele dag cursus volgt: voor de middagpauze kan je zelf een lunch meebrengen, ter plaatse iets bestellen in Café Entrepot of iets kopen in de Lidl om de hoek.




