Op 2 december komen alle nieuwe voorjaarscursussen online. Schrijf in op de nieuwsbrief om een mail te krijgen wanneer het zover is!

5
dagen
17
uren
27
minuten
37
seconden

Sandra Verkaart

Van vaag concept naar wilde ideeënstroom, van aarzelend idee naar welgemikt (bewegend) beeld. Wie de vertaalslag soms maar moeilijk weet te maken, moet zich eens op sleeptouw laten nemen door Sandra Verkaart.

BLOG | Sandra Verkaart

/ de cursus ideeëngenerator: creativiteit op commando?
Daar knelt het schoentje vaak. Enerzijds is het de bedoeling om bij een brainstorm volledig vrij te denken, zo breed mogelijk te gaan en alle potentiële richtingen te verkennen. Maar omdat we van nature geneigd zijn om ideeën al snel te selecteren, kan dat soort opgelegde creatieve vrijheid beangstigend zijn en zelfs het omgekeerde effect hebben. Met de ideeëngenerator reik ik manieren aan om een vrije ideeënstroom los te maken via laagdrempelige opdrachten en denkoefeningen. Voor je kan selecteren met welk idee je verder wil, moet je immers heel breed kunnen gaan.

/ dé remedie voor het beruchte artist’s block?
Creativiteit losmaken is de basis voor zoveel dingen. Heel uiteenlopende profielen kunnen er baat bij hebben. Iemand die het gevoel heeft totaal niet creatief te zijn, een ervaren illustrator, een amateurschilder die gewoon eventjes vastzit, iemand die met een groep kinderen, jongeren of volwassenen een creatief project wil realiseren …

/ in de cursus Beeldverhaal combineer je de ideeëngenerator met het storyboard-principe.
Een storyboard is strikt genomen de reeks van momentopnames als basis voor het draaien van een film. Wij gaan tijdens de cursus de logica daarvan inzetten: de tijd faseren en indelen in verschillende stilstaande beelden. Neem nu de simpele beweging van water drinken. Je hebt het moment waarop de vingers het glas omsluiten, het bewegende water, het glas dat wordt opgenomen, gekanteld en ga zo maar door. Elk idee bevat beweging: we staan daarbij stil en zetten de mogelijkheden ervan letterlijk op een rijtje.

/ dus de cursus is er niet enkel voor filmmakers of ervaren tekenaars?
Zeker niet. Door storyboard-gewijs te denken en één moment in stukjes te bevriezen, is het veel gemakkelijker om de verschillende mogelijkheden te zien en je volgende artistieke stap te zetten. Het kan zijn dat je de reeks van momenten samen nog steeds het interessantst vindt en voor een film, strip of fotoreeks gaat. Maar evengoed kan één moment uit de sequentie je inspireren voor het uitwerken van een stilstaand beeld. Eigenlijk is het een beeldende manier om te brainstormen, te analyseren en je idee richting te geven. Het wordt dan ook een cursus met een open einde. Én een open begin: ook wie vooraf nog geen idee heeft, moet zeker niet wegblijven!

/ hoe meer mogelijkheden, hoe moeilijker de keuze?
Kunst draait altijd rond keuzes maken op vlak van weergave en de aandacht van de kijker leiden. Er zijn verschillende manieren en standpunten om iets te tonen, of je nu voor bewegend of stilstaand beeld gaat. Vergroot je een detail uit? Maak je het beeld wazig? Kies je een kikvorsperspectief of een objectieve camera? Voor welke belichting ga je? Dat keuzeproces wordt juist veel gemakkelijker wanneer je al deze opties individueel onderzoekt en uitprobeert. Zie het als een live experiment om te kijken hoe je een bepaald moment in beeld kan brengen.

/ en als ik een klassiek storyboard voor (animatie-)film wil leren maken?
Dat is natuurlijk ook mogelijk. Veel zal afhangen van de vragen, ideeën en achtergronden van de deelnemers. Als iemand te weten wil komen wat de universele regels zijn voor het omzetten van camerabeweging naar tekening, dan kan dat zeker ook. En we kunnen ook heel technisch gaan in de richting van vragen à la Hoe teken ik een Hitchcock-effect of Hoe zet ik mijn kortfilm-scenario om in storyboard? De andere richting uit kan ook: als je al heel goed weet welke beelden je wil gebruiken, maar nog geen tekstueel scenario hebt. De cursus is er om openingen voor creativiteit te bieden, je blik te verruimen en je kijk op de verschillende mogelijkheden te veranderen. Dat zet alles in gang. Sinds ik animatiefilms maak, ervaar ik zoveel meer mogelijkheden, ook in stilstaand beeld. Als ik die bredere kijk kan overbrengen op de deelnemers, is het weekend voor mij geslaagd!

Datum bericht di 15 december '20