OPDRACHT IN VRAAGVORM

Bij kunsteducatie gaat het niet over één juiste uitkomst, maar over het vinden van nieuwe inzichten en oplossingen door dingen uit te proberen. Vragen kunnen aanzetten tot experimenteren én redeneren. Hieronder reproduceren we zo'n opdracht in vraagvorm.

Met welke materialen in dit lokaal kan je allemaal in de hoogte bouwen?

De stoelen? En misschien ook die verfpotten daar.

Zijn er nog dingen die je kan vinden hier in het atelier?

Ok, hier liggen nu heel veel verschillende materialen en vormen. Hoe zou je met deze plastic bidons in de hoogte werken? Met welk constructieprincipe?

We kunnen ze op elkaar zetten? Is dat wat je bedoelt?

Ja, stapelen is een voorbeeld van een constructieprincipe. Met een balk kan je zowel stapelen als stutten, met een doek zal je eerder vouwvormen maken of opspannen of overhuiven. En zo draagt elk object een logische manier van bouwen in zich.

Kan je dat eens uitzoeken bij die flessen?

Kijk, in de constructie met fardes zijn er vijf verschillende toegepast: inhaken, klemmen, ombuigen, stapelen, opspannen, en daar ook overbruggen.

Zie jij constructies die voor jou associaties oproepen?

Ja, die toren met flessen lijkt bijna te vallen en daarom is het spannend om naar te kijken.

Wat zorgt voor de associatie met ‘vallen’?

Er is onevenwicht omdat de grote en zware flessen bovenaan gebruikt werden en de kleinere onderaan. Het lijkt alsof die toren dat niet lang kan houden. Er gaat een soort dreiging van uit.

Ja, goed gezegd.

Tof om te zien hoe je als vormgever sfeer en betekenis kunt oproepen door te bouwen met dingen!

Kunnen we dit nu eens omdraaien? Wat zijn mogelijkheden om een constructie te maken die doelbewust betekenis oproept? Bijvoorbeeld geslotenheid, fragiliteit, frivoliteit, geweld ... hoe zou je dat aanpakken?

Toren beeld blog
Datum bericht do 11 juli '24