Geef haar een podium en zij springt erop om zoveel mogelijk mensen met haar ritmische kijk op de wereld te bekogelen. Esohe is dichteres, slam poëte en presentatrice en deed al op heel wat podia en slam poetry wedstrijden haar welgemikte zeg. Een interview over spoken word als verbindingsmiddel!
/ Weet je nog wanneer je je eerste gedicht op papier zette?
Als kind had ik een dagboek waarin ik uitgebreid over mijn dagen schreef: hoe het was op school, wat ik had gegeten, hoe laat ik in mijn bed kroop. Maar dat werd ik snel beu: elke dag was hetzelfde en mijn weken waren lang niet zo avontuurlijk als ik wilde. Zo begon ik te dichten. Ik maakte simpele rijmpjes over mijn alter ego in een fictiewereld en rijmde over missies, zoektochten en hartstochtelijke liefde tussen helden en heldinnen. Ik ben sindsdien nooit meer gestopt met gedichten schrijven, maar mijn poëzie heeft met de jaren wel een persoonlijke en realistische vorm gekregen waarbij ik mijn inspiratie niet meer ga zoeken in mijn fantasie.
/ Hoe ben je dan de wereld van spoken word ingerold?
Tot mijn 16 was ik eigenlijk een verdoken dichteres. Het was niet cool om te dichten en zelfs mijn beste vrienden wisten niet dat ik al jaren door de poëtische microbe gebeten was. En toen kregen we op school een workshop slam poetry van Yannick Moyson. Slam poetry klinkt veel sexier dan poëzie bij jongeren, hoewel het eigenlijk allebei over dichten en schrijven gaat …
Yannick motiveerde ons na de workshop voor de voorronde van het Belgisch Kampioenschap Slam Poetry met de tekst die we hadden geschreven. Ik ben hem eeuwig dankbaar voor dat duwtje in de rug: die avond werden voor mij de deuren naar het spoken word wereldje geopend!
/ Heb je inhoudelijke stokpaardjes?
In tegenstelling tot de meeste slam poets maak ik niet zo veel maatschappijkritische of politieke gedichten. Ik schrijf voornamelijk over hoe ik mij voel in concrete omstandigheden en kan daar eventueel wel een oproep tot menselijkheid of rechtvaardigheid in verwerken. De beginvraag is altijd: hoe kan ik een specifiek gevoel het best verwoorden?
Elke emotie die je bezit, wordt ook door een andere medemens beleefd. Ik wil graag op zoek gaan naar de beschrijvende woorden en de zinnen die anderen niet meteen konden bedenken, zodat zoveel mogelijk luisteraars zich in een gevoel kunnen terugvinden en ontdekken dat ze niet alleen zijn op de wereld.
/ Wanneer je op een podium staat, komt er dan ook improvisatie aan te pas?
Ik werk altijd met vooraf geschreven dichtwerk omdat ik van orde en controle over mijn teksten hou. Ik ben bang dat ik door te improviseren niet goed tot mijn punt zal komen en te veel holle zinnen zal creëren om stiltes op het podium te vermijden.
Ik probeer ook altijd beknopt te schrijven zodat ik de aandacht van het publiek van begin tot einde volledig kan vasthouden. Daarom duren mijn gedichten gemiddeld niet langer dan twee minuten. Korte teksten maken het ook heel gemakkelijk om in het dagelijkse leven onder vrienden, familie of collega’s eens een gedicht te brengen zonder te veel van hun tijd op te eisen.
Uiteindelijk is het de boodschap of de emotie die telt en hebben we in deze samenleving nu eenmaal niet zo veel tijd op overschot.
/ Slam poetry wordt vaak geassocieerd met maatschappijkritiek. Welke plaats neemt dat in tijdens de cursus die je gaat geven?
Ik vind dat het niet aan mij is om te sturen waar iemands teksten over moeten gaan. Als docent wil ik me vooral focussen op begeleiding tijdens het (be)schrijven en het vinden van de juiste woorden om uiteindelijk tot een coherent geheel te komen.
Ik raad wel altijd aan om te schrijven over iets dat jou persoonlijk aangaat, omdat dat gemakkelijker is om over te dichten en vaak ook veel authentieker overkomt wanneer je de tekst later zou voordragen.
/ Schrijvers en dichters ervaren vaak een drempel als het gaat over het voordragen van hun werk. Heb je een boodschap voor hen?
Je bent niet alleen. Terwijl jij jouw werk voordraagt, zitten er misschien tien mensen te luisteren met hetzelfde gevoel of dezelfde ervaringen die jij op dat moment beschrijft!
/ Kan je ook deelnemen aan de cursus slam poetry als je geen ervaring hebt als dichter?
Jazeker, iedereen kan dichten!
/ Bestaat er in de slam poetry wereld nog zoiets als taboes?
In principe heeft iedereen dichterlijke vrijheid, maar natuurlijk zijn dichters ook maar gewoon mensen en is niet iedereen even open minded ingesteld. Ik denk dat de slam poetry dan juist het perfecte middel is om taboes te doorbreken. Door te luisteren naar elkaar wanneer we optreden, kunnen we elkaar inspireren én bereiken.