Methodiek

DE GROEF?!

We hebben allemaal groeven, voorkeuren, patronen in het artistieke denken en doen. We keren steevast terug naar een bepaald onderwerp, we komen niet los van een bepaalde stijl, we houden vast aan gewoontes. Terwijl er zoveel andere wegen open liggen.

In een WISPER cursus willen we graag die groeven identificeren én doorbreken, de blik openen naar de eindeloze wereld van mogelijkheden om het anders aan te pakken. We vroegen enkele educatieve medewerkers bij WISPER naar de groeven die zij bij hun groepen zien voorbijkomen …

Elke gelijkenis met bestaande gebeurtenissen en/of personen berust op louter toeval.

Soms merk je dat deelnemers blijven focussen op verhoudingen die moeten kloppen, terwijl verhouding eigenlijk helemaal geen rol speelt bij de opdracht die gegeven werd. - Marissa, beeld

Het zoeken naar een letterlijke setting waarbij alles ‘écht’ gespeeld moet worden: bij een keukenscène moeten er tafels en stoelen zijn. En als er geen materiaal is gaan denkbeeldige deuren open, dienen onzichtbare wandelstokken steevast om een omaatje neer te zetten en worden zwevende kopjes koffie leeggedronken. - Joke, theater

De muziektheorie die gaat primeren op het samenspel en het arrangement. Als iedereen van begin tot eind niets meer of minder dan de afgesproken akkoorden speelt, dan klinkt alles hetzelfde en is er geen contrast, geen vorm, geen interactie. - Reindert, muziek

Soms tellen zinnen haast evenveel adjectieven als andere woorden, maar deelnemers vinden het moeilijk daarin te schrappen omdat ze denken dat het hun tekst dan minder literair zal maken. - Joke, literatuur

Deelnemers die zich zo hard vastklampen aan de tekst dat ze het spelen zelf niet meer kunnen toelaten. - Jan, theater

Deelnemers die elke kans grijpen om het paletmes boven te halen en het effect van texturen gebruiken om het beeld schilderkunstig te maken. - Liesbet, beeld

Sommige spelers komen pas in volle vorm wanneer er een publiek voor hen zit. Hun spel krijgt dan plots veel meer richting. Maar dat kan ook doorslaan in een toestand waarbij je zo gefocust bent op het publiek dat je het contact met je medespelers verliest. - Joke, theater

De gedachte dat je noten moet kunnen lezen of muziektheorie moet leren om te kunnen improviseren. Improviseren kan nochtans evengoed vanuit beweging of vanuit niet spelen. Je kan met één noot of klank variëren of gewoon ruimte, stilte en rust introduceren. - Yannick, muziek

Een uitspraak zoals “ik vind het goed zo, ik ga er af blijven”, met daarachter soms de schrik om andere manieren uit te proberen, om het ‘gelukte resultaat’ te verknoeien. - Marissa, beeld

De groef

Het begrip "de groef" komt ter sprake in een publicatie van LKCA ‘Speciaal Verbeeld’: een onderzoek naar de ontwikkeling van de verbeeldende vermogens van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften en hoe de verbeelding te stimuleren.

Datum bericht do 21 maart '24