© WISPER

Art teacher fest (docentenfest) 2025

Start Sat 25 January '25
9:30 - 22:30

2 sessions

Prices

full weekend: € 110
All prices

WELCOME to our Art Teacher Fest (Docentenfest) '25!

A weekend for art teachers to connect and to be inspired. A weekend that recharges you, as a teacher and as an artist. A weekend that puts a big spot on the beauty of what we do as art teachers. We are really looking forward to it. WELCOME!

Joke D, Fien, Marissa, Thomas, Jeroen, Karolina, Liesbet, Mileen, Francesca, Yannick, Reindert, Bart, Eva, Jan, Joke C

FOR WHO?

Any art teacher - visual arts, dance, music, writing, theater, photography - is welcome. As a WISPER teacher* you are entitled to a reduced rate.

* if you have taught for WISPER at least once in the past three years and/or are scheduled for a WISPER course next season

WHAT?

We provide masterclasses and workshops, you put together your own program. We highly recommend the full experience of an entire weekend, because the informal exchange moments with other art teachers in between classes are as valuable as the “official” program. If you can't make it for the whole weekend, you are also welcome to join us for one day.

HOW TO REGISTER:

Registration is done in two steps:

  1. PROGRAM SELECTION: the registration button on this page takes you to a form that allows you to put together your own Docentenfest.
  2. CONFIRM REGISTRATION: at the end of that program form you will get a link to the page where you can choose your payment option and confirm your registration.

Don't forget the second step, because only after confirmation your place for our Teacher Fest is secured!

The registration procedure is in Dutch. If something goes wrong or if you need any help registering, do not hesitate to contact charlotte@wisper.be

PROGRAM:

programma docentenfest 2025.jpg

COME HANG (artist talk)

met Willem Malfliet – op zaterdag 25/1 van 10u30 – 12u

Willem was de drijvende kracht achter een uniek collaboratief project rond de combinatie van (vrije) improvisatie en muziekproductie, dat ontstond in zijn begintijd bij Volta. Met de woorden "Come Hang" nodigde hij een resem aan muzikanten uit om tot een eerste plaat te komen, met als gemeenschappelijke noemer Willem zelf, zonder zichzelf te beschouwen als artistiek leider. Het resultaat is een prachtig veelzijdige plaat, die enkele unieke relaties in een uniek moment wist vast te leggen. Anno 2025 loopt een vervolg van dit onderzoek naar gemeenschappelijke creatie verder binnen het experimentele maakproces van het project Woolvs Large Ensemble. In deze artist talk gunt Willem ons een blik achter de schermen, in zijn denkproces, zijn verbindend maakproces en eigenwijze visie in het muzikaal creëeren. Aanbevolen voor alle muzikant-leerkrachten en kunstenaars die graag werken in het teken van verbinding en community, en een vleugje experiment wel kunnen smaken.

ENGAGING WITH COMMUNITIES THROUGH MOVEMENT

met Tara D'Arquian - op zaterdag 25/1 van 10u30 - 15u30

Drawing from her own background as a choreographer and from her experience working with asylum seekers and homeless people, Tara offers you several approaches and strategies for effectively involving communities in social and cultural initiatives in different contexts. This workshop provides you with tools and techniques, methods and insights to really engage communities in an evocative, positive, sustainable, and relevant manner. In addition, we focus on cultural sensitivity, ethics, respectful communication and the importance of understanding the unique needs, values, and perspectives of diverse communities.

artist talk/interview/Q&A

met David Poltrock – op zaterdag 25/1 van 13u30 - 15u30

Eén van de meest actieve en veelzijdige Belgische geluidskunstenaars neemt je mee doorheen zijn oeuvre met bijzondere aandacht voor de artistieke mindset en attitude die bij het gros van zijn projecten komen kijken. Openheid, inspelen op het moment, en nog andere insteken die een gemeenschappelijke noemer vormen in de meest uiteenlopende situaties komen aan bod. Gaandeweg deelt hij zijn eigen uniek verhaal. Aan het eind bespreken we kort hoe je deze inzichten ook kunt vertalen naar een kunsteducatieve praktijk. Iedereen welkom, maar niet te missen voor muzikanten en muziekleerkrachten!

VRIENDINGEN

met Kristof Van Gestel - op zaterdag 25/1 van 10u30 - 18u

Kunnen de dingen lesgeven? Wat en hoe leren we van hen? Wat hebben de dingen te vertellen? Hoe komen we tot dialoog? Een workshop vanuit het hybride kunstenaar-leraarschap van Kristof Van Gestel en de dingen van de Collectieve Collectie, een participatieve procedure die start vanuit het waarderen en (her)gebruiken van zwerfgoed. We creëren een laagdrempelige ontmoetingsruimte met vertakkingen vanuit/naar dingen, woordcollages, beeldknipsels, materialen, (ordenings)strategieën en verhalen. We kiezen, benoemen, ordenen, (onder)handelen, (her)maken en waarderen. Om dingen ‘in hun eigenheid te laten samenkomen’. Wereld- en ding-gericht te leren. Verschillende ‘waarheden’ naast elkaar te laten bestaan. Nieuwe logica’s te laten ontstaan, logica's waar misschien nieuwe referentiekaders voor nodig zijn.

  • Breng mee voor deze workshop: minstens één krant, vaktijdschrift of hobby-doe-boek (bijv. een kook-, hengel- of tuinierboek).

(FULL!) THE UNRELIABLE NARRATOR

Would you like to attend a workshop that is full? Then please register for your second choice at that time. You can mail charlotte@wisper.be with your first choice so we can put you on a waiting list.

met Luanda Casella - op zaterdag 25/1 van 10u30 - 18u

How does storytelling influence the ways in which we perceive the world? In literature, the figure of The Unreliable Narrator appears as a character that uses persuasive arguments to evoke the reader’s sympathies. The term is frequently used to explain the behaviour of characters who suffer from some sort of mental instability. However, The Unreliable Narrator isn’t necessarily mentally unstable. Deceptive discourse also appears in the voices of ‘the child’ or ‘the gullible’ for example or in the discourse of contemporary figures such as ‘the influencer’, ‘the spin doctor’, ‘the marketeer’, etc. The Unreliable Narrator is generally someone who misinterprets, misreports, or misevaluates events and who blurs the realms of ethics, knowledge or perception usually in highly entertaining ways. For this masterclass, we exercise critical thinking and feedback, composition and storytelling. Using a series of different strategies, the group engages in writing exercises, creation and active try-out on stage.

VAN KINDERFANTASIE NAAR LESIDEE

met Eva De Mulder en Yannick Van Loo - op zaterdag 25/1 van 16u - 18u

Het spelende kind is de grootste kunstenaar. We begeven ons in het universum van een kind en putten daaruit om lesideeën, lesvormen, lesinspiratie. Want willen we onze volwassenen niet net naar die rijke verbeeldingswereld krijgen? Open voor docenten van alle disciplines.

ART CO-CREATION LAB

met Mileen Borgonjon en Reindert Spanhove - op zaterdag 25/1 van 16u - 22u

Engage, create and perform in a cross-disciplinary artistic lab. In this session, you’ll spontaneously collaborate with other makers in a two-hour immersive focus. After dinner, we’ll share the findings of these creative exchanges on a small stage in a cosy set up, whether they take the form of performances, sound installations, or simply showing a work in progress or performance-score. Reindert (music) and Mileen (dance) will be there to facilitate the process, with minor guidance or suggestions (if needed) about various structures, methods and topics for consideration that spark your cross-disciplinary creativity. However, the sessions provide an open space in which you are the creators, so the output is entirely up to you! There are no preconceived rules about the content, format or even the method of working together.

You are welcome, but not obliged, to bring some of your own (unfinished) work within the sessions, but we highly recommend that you keep an open mind about it: only bring the material that you are comfortable with deconstructing, reshaping, or reimagining for the sake of building new momentum. Creators of any art discipline are welcome to join!

SLOTAKKOORD VAN DE DAG

met het educatief team van WISPER - op zaterdag 25/1 van 20u - 22u

WISPER's educational staff provides you with a casual format to digest the day together and exchange about whatever is on our minds at the time. Active or passive, depending on the mood and energy of the moment.

PRACTICING COLLECTIVITY: CONSENT, CARE AND CO-LEARNING

met Joy Mariama Smith - op zondag 26/1 van 10u - 16u30

We work towards creating and experiencing together in a collective learning environment. Starting from examining what this means: a critical and affirming working environment that supports learning well. We look at group dynamics, consent and diversity (equity and inclusion). The foundational question for our research will be “How can we move through and engage with a collective experience in a self-regulating way? How can we feel and think through the collective experience? How do we embody self-regulation? What does it look like and how does it feel?

The themes we will address will be consent, care and care based practices, communication, and intimacy, using our collective experiences as research. We will engage in movement research, collective reading and discussions, and be encouraged to be accountable for the risks you take while thinking critically. In a positive way, we will work with the problems of collective learning, artistic practice, collaboration, agency and person-hood; questioning notions of power, privilege, pleasure, care and what is needed to participate in learning from an embodied experience.

KUNSTEDUCATIEF BEGELEIDEN, ENKELE FUNDAMENTEN

met Liesbet Verschueren - op zondag 26/1 van 10u - 12u

In kunsteducatieve processen is het belangrijk wát je onderwijst, maar minstens even belangrijk is hóe je het leren organiseert. Om het leren binnen artistieke processen aanwezig te maken zijn er enkele voorwaarden nodig. Is de deelnemer gemotiveerd om te leren, voelt die zich geaccepteerd door de groep? Hoe zorg je ervoor dat de deelnemer jou vertrouwt en zich durft gooien in opdrachten? Hoe moeilijk, complex of gemakkelijk mag een oefening zijn? Wanneer ga je voor kleine stappen of kies je voor confrontatie? Laat je sudderen of grijp je in? Hoe krijg je de groep enthousiast voor faal- en oefenprocessen? Wanneer doe je mee als docent/begeleider of sta je aan de kant? Wat vertel je over jouw strategie en wat houd je achterwege? In deze actieve workshop worden de zes pijlers van WISPERS’ begeleidingsmethode gekaderd. We ervaren, benoemen en maken plaats voor uitwisseling.

ALLES IS THEATER

met Thomas Verstraeten - op zondag 26/1 van 10u - 16u30

In deze masterclass wil Thomas onderzoeken hoe je van alledaagse situaties theater kan maken, door in gewone taferelen het buitengewone te zoeken. Of anders nog, zowel de zichtbare als de verborgen verhalen uit een gewoon beeld halen. We trekken de publieke ruimte in en gaan op zoek naar theatraal potentieel en nemen foto’s. Deze vormen de basis voor onze scenografieën vanwaaruit we gaan spelen. Hoe kunnen we tijd en ruimte transformeren en idealiseren om tot theatralisatie van de realiteit te komen?

PRAKTIJK EN THEORIE IN (SCHRIJF)LESSEN

met Peter De Voecht - op zondag 26/1 van 10u - 12u

Veel cursisten zijn in (schrijf)lessen op zoek naar praktische tips en oefeningen om hun vaardigheden aan te scherpen. Het is daarbij niet de bedoeling dat ze urenlang moeten luisteren naar academische uiteenzettingen over de verschillende facetten van de literaire theorie. Toch biedt theorie soms een houvast voor leerlingen én docenten. In deze masterclass wil Peter De Voecht samen met jullie spelen met de verhouding tussen theorie en praktijk, aan de hand van zowel inductief als deductief lesgeven.

METHODISCHE SPEEDDATES

met Liesbet Verschueren - op zondag 26/1 van 13u30 - 16u30

Hoe doen anderen dat? Of het nu gaat over een groep in concentratiemodus krijgen, actualiteit binnenbrengen in je les, de balans vinden tussen uitleggen en demonstreren ... Elke kunstdocent vraagt zich wel eens af hoe collega’s iets aanpakken. Deze korte en krachtige speeddates zijn jouw kans om dat te weten te komen. Je leert een docent-kunstenaar kennen door samen te babbelen over een methodisch hangijzer en opent zo deuren, inzichten en ideeën voor jezelf én elkaar. Muzikanten, theatermakers en -spelers, schrijvers, poëten, schilders, tekenaars, verhalenmakers, fotografen, performers ... Deze korte en krachtige sessie is open voor elke docent van elke discipline.

CONVERSATIES TUSSEN TEKST EN DIALOOG

met Stefan Vanthuyne - op zondag 26/1 van 13u30 - 16u30

Kunnen schrijven en converseren een manier zijn om dieper te duiken in de motieven en werkwijzen van het eigen artistiek werk? In deze workshop treden we aan de hand van schrijfoefeningen en gesprekken over onderwerpen, artistieke visies en praktijken in conversatie met elkaar en met onszelf, als kunstenaar. Gewone taal, een open interesse en een sensitieve, zintuiglijke aandacht zijn hierbij cruciaal. De geschreven en gesproken uitwisselingen – tussen foto- en beeldmakers, choreograaf/dansers, acteurs, muzikanten en schrijvers – versterken je blik op specifieke affiniteiten, misschien ook gewoontes in oplossingsstrategieën en kenmerken van je artistieke taal. Iedereen die bezig is met creatie is welkom.

Level of experience

Any art teacher - visual arts, dance, music, writing, theater, photography - is welcome, regardless of how much teaching experience you have.

As a WISPER teacher you are entitled to a reduced rate.

Sessions

  • Sat 25 January '25
    9:30 - 22:30
    Vormingscentrum Destelheide Hanenbos - Algemeen
  • Sun 26 January '25
    9:30 - 17:00
    Vormingscentrum Destelheide Hanenbos - Algemeen

Location(s)

  • Vormingscentrum Destelheide Hanenbos Destelheidestraat 66
    1653 Dworp Show on map

Prices

Teacher

Reindert Spanhove

Reindert is our musicman in Leuven, artist, producer and multi-intrumentalist. He studied at…
More about Reindert Spanhove

Tara D'Arquian

Tara is a Belgian choreographer, dancer, choreologist and actress. She trained as a dancer at…
More about Tara D'Arquian

Stefan Vanthuyne

Stefan is a freelance author and lecturer. He regularly writes about photography for De Standaard…
More about Stefan Vanthuyne

Luanda Casella Dos Santos

Luanda Casella is a writer, performing artist and theatre director from São Paulo based in Ghent.…
More about Luanda Casella Dos Santos

Kristof Van Gestel

Kristof Van Gestel develops a hybrid artistry in which roles of teacher, supervisor, visual…
More about Kristof Van Gestel

Liesbet Verschueren

Liesbet is a painter by training and combines the position of staff member for (audio)visual arts…
More about Liesbet Verschueren

Mileen Borgonjon

Mileen coordinates the dance program for WISPER in Ghent and Antwerp. She is a dancer, performer…
More about Mileen Borgonjon

Eva De Mulder

Eva studied at the Theatre Academy ub Maastricht. She is responsible for our theatre courses in…
More about Eva De Mulder

Yannick Van Loo

Yannick is responsible for our music courses in Ghent and Antwerp. His alter ego is Mr. Jaynickel:…
More about Yannick Van Loo

David Poltrock

David Poltrock is an artist, producer, engineer, composer, arranger, musician and teacher at PXL…
More about David Poltrock

Joy Mariama Smith

Joy Mariama Smith is a native Philadelphian currently based in in Amsterdam. Joy's work primarily…
More about Joy Mariama Smith

Willem Malfliet

Willem Malfliet is a musician and music producer active in the Belgian jazz and alternative music…
More about Willem Malfliet

Peter De Voecht

Peter De Voecht is a writing professor at the Writers' Academy and the Academy of Mortsel. As a…
More about Peter De Voecht

Thomas Verstraeten

Thomas Verstraeten is a theatre-maker, actor and visual artist, who lives and works in Antwerp.…
More about Thomas Verstraeten