Location
Vormingscentrum Destelheide Hanenbos
Destelheidestraat 66
1653 Dworp
Language & teacher(s) Dutch/English
WELCOME to our Art Teacher Fest (Docentenfest) '25!
A weekend for art teachers to connect and to be inspired. A weekend that recharges you, as a teacher and as an artist. A weekend that puts a big spot on the beauty of what we do as art teachers. We are really looking forward to it. WELCOME!
Joke D, Fien, Marissa, Thomas, Jeroen, Karolina, Liesbet, Mileen, Francesca, Yannick, Reindert, Bart, Eva, Jan, Joke C
FOR WHO?
Any art teacher - visual arts, dance, music, writing, theater, photography - is welcome. As a WISPER teacher* you are entitled to a reduced rate.
* if you have taught for WISPER at least once in the past three years and/or are scheduled for a WISPER course next season
WHAT?
We provide masterclasses and workshops, you put together your own program. We highly recommend the full experience of an entire weekend, because the informal exchange moments with other art teachers in between classes are as valuable as the “official” program. If you can't make it for the whole weekend, you are also welcome to join us for one day.
HOW TO REGISTER:
Registration is done in two steps:
Don't forget the second step, because only after confirmation your place for our Teacher Fest is secured!
The registration procedure is in Dutch. If something goes wrong or if you need any help registering, do not hesitate to contact charlotte@wisper.be
PROGRAM:
COME HANG (artist talk)
met Willem Malfliet – op zaterdag 25/1 van 10u30 – 12u
Willem was de drijvende kracht achter een uniek collaboratief project rond de combinatie van (vrije) improvisatie en muziekproductie, dat ontstond in zijn begintijd bij Volta. Met de woorden "Come Hang" nodigde hij een resem aan muzikanten uit om tot een eerste plaat te komen, met als gemeenschappelijke noemer Willem zelf, zonder zichzelf te beschouwen als artistiek leider. Het resultaat is een prachtig veelzijdige plaat, die enkele unieke relaties in een uniek moment wist vast te leggen. Anno 2025 loopt een vervolg van dit onderzoek naar gemeenschappelijke creatie verder binnen het experimentele maakproces van het project Woolvs Large Ensemble. In deze artist talk gunt Willem ons een blik achter de schermen, in zijn denkproces, zijn verbindend maakproces en eigenwijze visie in het muzikaal creëeren. Aanbevolen voor alle muzikant-leerkrachten en kunstenaars die graag werken in het teken van verbinding en community, en een vleugje experiment wel kunnen smaken.
ENGAGING WITH COMMUNITIES THROUGH MOVEMENT
met Tara D'Arquian - op zaterdag 25/1 van 10u30 - 15u30
Drawing from her own background as a choreographer and from her experience working with asylum seekers and homeless people, Tara offers you several approaches and strategies for effectively involving communities in social and cultural initiatives in different contexts. This workshop provides you with tools and techniques, methods and insights to really engage communities in an evocative, positive, sustainable, and relevant manner. In addition, we focus on cultural sensitivity, ethics, respectful communication and the importance of understanding the unique needs, values, and perspectives of diverse communities.
artist talk/interview/Q&A
met David Poltrock – op zaterdag 25/1 van 13u30 - 15u30
Eén van de meest actieve en veelzijdige Belgische geluidskunstenaars neemt je mee doorheen zijn oeuvre met bijzondere aandacht voor de artistieke mindset en attitude die bij het gros van zijn projecten komen kijken. Openheid, inspelen op het moment, en nog andere insteken die een gemeenschappelijke noemer vormen in de meest uiteenlopende situaties komen aan bod. Gaandeweg deelt hij zijn eigen uniek verhaal. Aan het eind bespreken we kort hoe je deze inzichten ook kunt vertalen naar een kunsteducatieve praktijk. Iedereen welkom, maar niet te missen voor muzikanten en muziekleerkrachten!
VRIENDINGEN
met Kristof Van Gestel - op zaterdag 25/1 van 10u30 - 18u
Kunnen de dingen lesgeven? Wat en hoe leren we van hen? Wat hebben de dingen te vertellen? Hoe komen we tot dialoog? Een workshop vanuit het hybride kunstenaar-leraarschap van Kristof Van Gestel en de dingen van de Collectieve Collectie, een participatieve procedure die start vanuit het waarderen en (her)gebruiken van zwerfgoed. We creëren een laagdrempelige ontmoetingsruimte met vertakkingen vanuit/naar dingen, woordcollages, beeldknipsels, materialen, (ordenings)strategieën en verhalen. We kiezen, benoemen, ordenen, (onder)handelen, (her)maken en waarderen. Om dingen ‘in hun eigenheid te laten samenkomen’. Wereld- en ding-gericht te leren. Verschillende ‘waarheden’ naast elkaar te laten bestaan. Nieuwe logica’s te laten ontstaan, logica's waar misschien nieuwe referentiekaders voor nodig zijn.
(FULL!) THE UNRELIABLE NARRATOR
Would you like to attend a workshop that is full? Then please register for your second choice at that time. You can mail charlotte@wisper.be with your first choice so we can put you on a waiting list.
met Luanda Casella - op zaterdag 25/1 van 10u30 - 18u
How does storytelling influence the ways in which we perceive the world? In literature, the figure of The Unreliable Narrator appears as a character that uses persuasive arguments to evoke the reader’s sympathies. The term is frequently used to explain the behaviour of characters who suffer from some sort of mental instability. However, The Unreliable Narrator isn’t necessarily mentally unstable. Deceptive discourse also appears in the voices of ‘the child’ or ‘the gullible’ for example or in the discourse of contemporary figures such as ‘the influencer’, ‘the spin doctor’, ‘the marketeer’, etc. The Unreliable Narrator is generally someone who misinterprets, misreports, or misevaluates events and who blurs the realms of ethics, knowledge or perception usually in highly entertaining ways. For this masterclass, we exercise critical thinking and feedback, composition and storytelling. Using a series of different strategies, the group engages in writing exercises, creation and active try-out on stage.
VAN KINDERFANTASIE NAAR LESIDEE
met Eva De Mulder en Yannick Van Loo - op zaterdag 25/1 van 16u - 18u
Het spelende kind is de grootste kunstenaar. We begeven ons in het universum van een kind en putten daaruit om lesideeën, lesvormen, lesinspiratie. Want willen we onze volwassenen niet net naar die rijke verbeeldingswereld krijgen? Open voor docenten van alle disciplines.
ART CO-CREATION LAB
met Mileen Borgonjon en Reindert Spanhove - op zaterdag 25/1 van 16u - 22u
Engage, create and perform in a cross-disciplinary artistic lab. In this session, you’ll spontaneously collaborate with other makers in a two-hour immersive focus. After dinner, we’ll share the findings of these creative exchanges on a small stage in a cosy set up, whether they take the form of performances, sound installations, or simply showing a work in progress or performance-score. Reindert (music) and Mileen (dance) will be there to facilitate the process, with minor guidance or suggestions (if needed) about various structures, methods and topics for consideration that spark your cross-disciplinary creativity. However, the sessions provide an open space in which you are the creators, so the output is entirely up to you! There are no preconceived rules about the content, format or even the method of working together.
You are welcome, but not obliged, to bring some of your own (unfinished) work within the sessions, but we highly recommend that you keep an open mind about it: only bring the material that you are comfortable with deconstructing, reshaping, or reimagining for the sake of building new momentum. Creators of any art discipline are welcome to join!
SLOTAKKOORD VAN DE DAG
met het educatief team van WISPER - op zaterdag 25/1 van 20u - 22u
WISPER's educational staff provides you with a casual format to digest the day together and exchange about whatever is on our minds at the time. Active or passive, depending on the mood and energy of the moment.
PRACTICING COLLECTIVITY: CONSENT, CARE AND CO-LEARNING
met Joy Mariama Smith - op zondag 26/1 van 10u - 16u30
We work towards creating and experiencing together in a collective learning environment. Starting from examining what this means: a critical and affirming working environment that supports learning well. We look at group dynamics, consent and diversity (equity and inclusion). The foundational question for our research will be “How can we move through and engage with a collective experience in a self-regulating way? How can we feel and think through the collective experience? How do we embody self-regulation? What does it look like and how does it feel?
The themes we will address will be consent, care and care based practices, communication, and intimacy, using our collective experiences as research. We will engage in movement research, collective reading and discussions, and be encouraged to be accountable for the risks you take while thinking critically. In a positive way, we will work with the problems of collective learning, artistic practice, collaboration, agency and person-hood; questioning notions of power, privilege, pleasure, care and what is needed to participate in learning from an embodied experience.
KUNSTEDUCATIEF BEGELEIDEN, ENKELE FUNDAMENTEN
met Liesbet Verschueren - op zondag 26/1 van 10u - 12u
In kunsteducatieve processen is het belangrijk wát je onderwijst, maar minstens even belangrijk is hóe je het leren organiseert. Om het leren binnen artistieke processen aanwezig te maken zijn er enkele voorwaarden nodig. Is de deelnemer gemotiveerd om te leren, voelt die zich geaccepteerd door de groep? Hoe zorg je ervoor dat de deelnemer jou vertrouwt en zich durft gooien in opdrachten? Hoe moeilijk, complex of gemakkelijk mag een oefening zijn? Wanneer ga je voor kleine stappen of kies je voor confrontatie? Laat je sudderen of grijp je in? Hoe krijg je de groep enthousiast voor faal- en oefenprocessen? Wanneer doe je mee als docent/begeleider of sta je aan de kant? Wat vertel je over jouw strategie en wat houd je achterwege? In deze actieve workshop worden de zes pijlers van WISPERS’ begeleidingsmethode gekaderd. We ervaren, benoemen en maken plaats voor uitwisseling.
ALLES IS THEATER
met Thomas Verstraeten - op zondag 26/1 van 10u - 16u30
In deze masterclass wil Thomas onderzoeken hoe je van alledaagse situaties theater kan maken, door in gewone taferelen het buitengewone te zoeken. Of anders nog, zowel de zichtbare als de verborgen verhalen uit een gewoon beeld halen. We trekken de publieke ruimte in en gaan op zoek naar theatraal potentieel en nemen foto’s. Deze vormen de basis voor onze scenografieën vanwaaruit we gaan spelen. Hoe kunnen we tijd en ruimte transformeren en idealiseren om tot theatralisatie van de realiteit te komen?
PRAKTIJK EN THEORIE IN (SCHRIJF)LESSEN
met Peter De Voecht - op zondag 26/1 van 10u - 12u
Veel cursisten zijn in (schrijf)lessen op zoek naar praktische tips en oefeningen om hun vaardigheden aan te scherpen. Het is daarbij niet de bedoeling dat ze urenlang moeten luisteren naar academische uiteenzettingen over de verschillende facetten van de literaire theorie. Toch biedt theorie soms een houvast voor leerlingen én docenten. In deze masterclass wil Peter De Voecht samen met jullie spelen met de verhouding tussen theorie en praktijk, aan de hand van zowel inductief als deductief lesgeven.
METHODISCHE SPEEDDATES
met Liesbet Verschueren - op zondag 26/1 van 13u30 - 16u30
Hoe doen anderen dat? Of het nu gaat over een groep in concentratiemodus krijgen, actualiteit binnenbrengen in je les, de balans vinden tussen uitleggen en demonstreren ... Elke kunstdocent vraagt zich wel eens af hoe collega’s iets aanpakken. Deze korte en krachtige speeddates zijn jouw kans om dat te weten te komen. Je leert een docent-kunstenaar kennen door samen te babbelen over een methodisch hangijzer en opent zo deuren, inzichten en ideeën voor jezelf én elkaar. Muzikanten, theatermakers en -spelers, schrijvers, poëten, schilders, tekenaars, verhalenmakers, fotografen, performers ... Deze korte en krachtige sessie is open voor elke docent van elke discipline.
CONVERSATIES TUSSEN TEKST EN DIALOOG
met Stefan Vanthuyne - op zondag 26/1 van 13u30 - 16u30
Kunnen schrijven en converseren een manier zijn om dieper te duiken in de motieven en werkwijzen van het eigen artistiek werk? In deze workshop treden we aan de hand van schrijfoefeningen en gesprekken over onderwerpen, artistieke visies en praktijken in conversatie met elkaar en met onszelf, als kunstenaar. Gewone taal, een open interesse en een sensitieve, zintuiglijke aandacht zijn hierbij cruciaal. De geschreven en gesproken uitwisselingen – tussen foto- en beeldmakers, choreograaf/dansers, acteurs, muzikanten en schrijvers – versterken je blik op specifieke affiniteiten, misschien ook gewoontes in oplossingsstrategieën en kenmerken van je artistieke taal. Iedereen die bezig is met creatie is welkom.