Tijdens een WISPER-cursus leer je over en door middel van kunst. De actieve benadering is fundamenteel in onze methodiek: elke sessie is opgebouwd uit doe-opdrachten gericht op productie (zelf kunst maken). Via zijwegen worden ook receptie (kunst beleven) en reflectie (nadenken over kunst) in het leertraject van elke cursus geïntegreerd.
Bij dat alles zetten we bewust in op groepsdynamiek die je als individu kan benutten in een creatief proces.
Actieve kunsteducatie betekent concreet dat elke les is samengesteld uit doe-opdrachten. Deze methodiek vraagt van de docent een andere benadering dan een klassieke lesaanpak. Zes principes zijn cruciaal:
Al onze docenten hebben zowel didactisch als methodisch een stevige bagage. Ze zijn zelf actief kunstenaar en/of hebben een artistieke professionele opleiding achter de rug. Daarnaast hebben ze een methodische en pedagogische vaardigheid ontwikkeld voor groepsdynamische creatieve werkprocessen. WISPER zorgt daarbij voor coaching in het lesgeven vanuit onze methodiek en organiseert gelegenheid tot uitwisseling en inspiratie.
De vaste educatieve medewerkers van WISPER programmeren het aanbod voor de cursisten in hun artistieke discipline (wat ook betekent: freelance gastdocenten zoeken en begeleiden) én geven elk seizoen ook zelf een deel van de cursussen uit hun eigen aanbod.
Door die combinatie kunnen de vaste medewerkers vanuit hun eigen lespraktijk en vanuit het rechtstreekse contact met hun cursisten nieuwe leertrajecten ontwerpen en bestaande trajecten aanpassen en ze kunnen vanuit diezelfde praktijk hun gastdocenten rekruteren en begeleiden.